CONCURSUL NAŢIONAL DE OCUPARE A POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE DIN
ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
12 iulie 2023
Probă scrisă
COREGRAFIE
Varianta 3
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de patru ore.
Subiectul I
Eseu despre Contribuția lui Merce Cunningham la Dansul Contemporan
Începând cu a doua jumătate a secolului XX, genul dansului modern contemporan a cunoscut o
evoluție spectaculoasă, în mare parte datorită contribuției remarcabile a unor artiști precum
Merce Cunningham. Coregraful american a fost un pionier în explorarea și extinderea limitelor
limbajului dansului, aducând noi perspective și tehnici revoluționare în acest domeniu artistic.
a. Contribuția lui Merce Cunningham la Dezvoltarea Limbajului Dansului Contemporan:
1. Decentralizarea relației muzică-dans: Una dintre contribuțiile esențiale ale lui
Cunningham a fost separarea coregrafiei de muzică. În loc să coreleze mișcările cu
muzica, el a adoptat o abordare independentă, permițând dansatorilor să exploreze
ritmurile și formele proprii. Aceasta a condus la o libertate creativă sporită și la o nouă
înțelegere a relației dintre sunet și mișcare.
2. Utilizarea spațiului tridimensional: Cunningham a introdus conceptul de dans în spațiul
tridimensional, eliminând ierarhiile tradiționale și încurajând dansatorii să ocupe întregul
spațiu scenic. Aceasta a deschis calea pentru o experiență de spectacol mult mai dinamică
și interactivă, în care publicul putea să perceapă dansul din diferite unghiuri și
perspective.
3. Colaborarea cu artiști vizuali: Merce Cunningham a fost recunoscut pentru colaborările
sale cu artiști vizuali precum Robert Rauschenberg și Andy Warhol. Acești parteneri au
contribuit la crearea unui spectacol total, în care coregrafia, decorul și costumele s-au unit
pentru a forma o experiență artistică complexă și provocatoare.
4. Explorarea tehnicilor de improvizație: Cunningham a introdus elemente de
improvizație în procesul său coregrafic, permițând dansatorilor să își descopere propriile
mișcări și să participe la crearea spectacolului. Această abordare a adus un grad crescut
de autenticitate și individualitate în expresia artistică.
b. Particularitățile Tehnicii Cunningham:
1. Folosirea "Chance Operations": Cunningham a implementat tehnici bazate pe aleatoriu
în procesul său coregrafic, permitând unor elemente, cum ar fi secvențele de mișcare sau
direcțiile, să fie determinate de factori întâmplători. Aceasta a generat un limbaj
coregrafic imprevizibil și inovator.
2. Folosirea "Split Focus": Tehnica "split focus" presupune ca dansatorii să își îndrepte
atenția simultan către mai multe elemente, cum ar fi mișcarea individuală, relația cu
ceilalți dansatori și spațiul din jur. Această abordare complexă a sporit nivelul de
conștientizare și interconectivitate în cadrul spectacolelor sale.
3. Utilizarea respirației ca element coregrafic: Cunningham a integrat respirația în mod
inovator în mișcările sale, transformând-o într-un element esențial al tehnicii sale.
Aceasta a adăugat o dimensiune emoțională și organică în interpretarea dansatorilor.
c. Creații Reprezentative și Tematica Lor:
1. "RainForest" (1968): Acest spectacol a explorat relația dintre om și natură, cu decorul
creat de Andy Warhol, inclusiv baloane de aluminiu care fluturau în timpul dansului.
2. "Biped" (1999): O creație care a abordat impactul tehnologiei asupra societății umane,
cu dansatori care interacționau cu proiecții digitale.
3. "Ocean" (1994): Un spectacol monumental care a implicat un număr mare de dansatori
și a explorat concepte precum fluxul și refluxul, creând o metaforă a vieții și a schimbării
constante.
d. Colaborarea cu Compozitorul John Cage:
Merce Cunningham a colaborat strâns cu compozitorul John Cage, partenerul său de viață și unul
dintre cei mai influenți compozitori ai secolului XX. Colaborarea lor a contribuit la crearea unui
dialog profund între sunet și mișcare, consolidând ideea că dansul și muzica pot coexista
independent, dar complementar.
Prin inovațiile sale, Merce Cunningham a redefinit dansul contemporan, lăsând o amprentă
semnificativă asupra evoluției artei coregrafice în secolul XX. Contribuția sa la dezvoltarea
limbajului dansului și abordarea sa originală continuă să inspire și să influențeze generații de
artiști din întreaga lume.
Subiectul II
Eseu despre Contribuția Dansatorilor și Coregrafilor Români la Scena Internațională
a. Coordonatele Fundamentale ale Performanței Coregrafilor Români:
1. Ana Maria Lucaciu:
o Explorarea Identității Culturale: Ana Maria Lucaciu se remarcă prin abordarea sa
originală a temelor culturale românești. Prin dansul său, ea reușește să transmită
nu doar mișcare și tehnică, ci și o poveste culturală autentică. Folosind elemente
tradiționale, Lucaciu aduce un suflu nou și contemporan în reprezentarea
identității românești pe scenele internaționale.
o Colaborări Interdisciplinare: Un alt aspect esențial al performanței lui Lucaciu
este abordarea sa interdisciplinară. Ea colaborează adesea cu artiști din diverse
domenii, inclusiv muzică, teatru și arte vizuale, creând astfel spectacole complexe
și captivante care transcend limitele dansului tradițional.
o Inovație Tehnică: Ana Maria Lucaciu aduce inovație în tehnică, combinând
elemente de dans contemporan cu tehnici tradiționale, astfel încât mișcările sale
devin expresive și accesibile în același timp.
2. Edward Clug:
o Minimalism și Putere Emoțională: Edward Clug este cunoscut pentru abordarea
sa minimală, dar puternică. El reușește să comunice emoții intense prin mișcări și
compoziții simple, adesea folosind gesturi și expresii corporale precise pentru a
transmite o gamă largă de sentimente.
o Explorarea Psihologiei Umane: Clug pătrunde în complexitatea psihologiei
umane, aducând adesea în scenă relații și stări sufletești. Prin explorarea acestor
aspecte, el creează spectacole cu o adâncime psihologică remarcabilă.
o Colaborări Internaționale: Edward Clug a colaborat cu numeroase companii și
artiști internaționali, aducând contribuții semnificative la schimbul cultural și
artistic la nivel global.
b. Recenzii ale Spectacolelor:
1. "Insula" de Ana Maria Lucaciu:
o O capodoperă ce aduce în prim plan o poveste narativă complexă despre mituri și
tradiții românești. Mișcările își găsesc sensul în contextul cultural, iar abordarea
tehnică inovatoare a lui Lucaciu adaugă un strat suplimentar de profunzime.
Decorul și costumele contribuie la crearea unei atmosfere magice.
2. "Radio and Juliet" de Edward Clug:
o Un spectacol captivant care aduce o reinterpretare contemporană a operei lui
Shakespeare. Clug reușește să îmbine elemente clasice și moderne într-un mod
echilibrat și să creeze o experiență emoțională intensă. Mișcările precise și
coregrafia impecabilă contribuie la forța acestui spectacol.
c. Conectarea Educației Coregrafice Naționale la Dinamica Internațională:
Conectarea educației coregrafice naționale la dinamica internațională este esențială pentru
dezvoltarea continuă a artei dansului în România. Prin încurajarea colaborărilor internaționale,
schimbul de experiență și influențe poate contribui la îmbogățirea limbajului coregrafic
românesc. De asemenea, integrarea elementelor contemporane și interdisciplinare în programele
de studiu poate pregăti noile generații de artiști pentru a face față cerințelor și provocărilor din
cadrul scenei globale a dansului.
În concluzie, contribuția notabilă a dansatorilor și coregrafilor români, cum ar fi Ana Maria
Lucaciu, Valentina Popa, Edward Clug și Gigi Căciuleanu, la scena internațională evidențiază
calitatea și diversitatea dansului românesc. Conectarea educației coregrafice naționale la
dinamica internațională reprezintă cheia pentru menținerea unui dialog artistic viu și pentru
consolidarea prestigiului dansului românesc pe plan global.
Subiectul III
Eseu despre Elaborarea și Implementarea Repertoriului Coregrafic în Învățământul de Dans
a. Factori de Luat în Considerare în Stabilirea Repertoriului Coregrafic:
1. Nivelul de Competență al Elevilor: Profesorul de dans trebuie să evalueze nivelul de
competență al elevilor săi în diferite stiluri de dans (clasic, contemporan, caracter și
românesc). Alegerea unui repertoriu care se potrivește nivelului lor va asigura un proces
de învățare eficient și progres constant.
2. Diversitate Culturală și Stilistică: Încorporarea unui repertoriu diversificat, care să
includă atât lucrări clasice celebre, cât și creații contemporane sau specifice culturii
românești, va oferi elevilor o perspectivă bogată și amplă asupra diferitelor stiluri de
dans. Acest aspect contribuie la dezvoltarea unei educații artistice comprehensive.
3. Interesele și Talentele Individuale: Profesorul trebuie să fie conștient de interesele și
talentele individuale ale elevilor. Alegerea unui repertoriu care să le permită să-și
exploreze și să-și dezvolte pasiunile și abilitățile va spori implicarea și motivația acestora.
4. Relevanța Socială și Culturală: Selecția unor piese coregrafice care au o relevanță
socială sau culturală poate încuraja elevii să se conecteze emoțional și intelectual cu
dansul. Aceasta contribuie la dezvoltarea unei conștiințe critice și la înțelegerea rolului
dansului în societate.
b. Strategii Didactice de Implementare a Repertoriului Coregrafic la Nivel Liceal:
1. Proiecte de Creație Coregrafică: O strategie eficientă este să se încurajeze elevii să
creeze propriile lor piese coregrafice. Aceasta îi va provoca să își exprime viziunea
artistică și să își dezvolte abilitățile de creație. Profesorul poate oferi îndrumare și
feedback pentru a îmbunătăți procesul creativ.
2. Colaborări cu Artiști Externi și Companii de Dans: Invitarea artiștilor profesioniști
sau a membrilor unor companii de dans pentru a lucra cu elevii poate oferi oportunități de
învățare valoroase. Acest tip de colaborare aduce experiență directă din industrie și poate
îmbogăți repertoriul elevilor cu lucrări și tehnici inovatoare.
c. Rolul Orei de Repertoriu Ansamblu și Individual în Dezvoltarea Competențelor Scenice:
Ora de repertoriu ansamblu are rolul de a dezvolta abilitățile de colaborare și sincronizare ale
elevilor într-un context de grup. Dansatorii învață să lucreze împreună, să se adapteze la diverse
stiluri și să comunice eficient prin mișcare.
În paralel, orele de repertoriu individual oferă elevilor oportunitatea de a-și dezvolta
personalitatea artistică și de a-și îmbunătăți tehnicile individuale. Profesorul poate acorda atenție
detaliilor tehnice și expresiei individuale, ajutând astfel la construirea unui dansator complet și
versatil.
Prin luarea în considerare a factorilor specifici, implementarea unor strategii didactice creative și
oferirea de ore de repertoriu bine structurate, profesorii de dans pot contribui la dezvoltarea
competențelor scenice ale elevilor, pregătindu-i pentru o carieră în dans și îmbogățind experiența
lor educațională.