CONCURSUL NAŢIONAL DE OCUPARE A POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR VACANTE/REZERVATE DIN
ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
12 iulie 2023
Probă scrisă
EDUCAȚIE MUZICALĂ SPECIALIZATĂ
Varianta 3
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de patru ore.
Subiectul I
a. Atribute de ordin estetic ale muzicii impresioniste:
1. Ambiguitate armonică: Muzica impresionistă se caracterizează prin utilizarea armonică
neconvențională și ambiguitatea tonală, renunțând la acordurile tradiționale și încurajând
utilizarea acordurilor parțiale sau modale.
2. Explorarea timbrului: Compozitorii impresioniști au fost preocupați de explorarea și
inovarea în domeniul timbrului, adesea folosind instrumente muzicale în mod inovator
sau combinând diferite instrumente pentru a obține culori sonore unice.
3. Folosirea efectelor sonore și a atmosferei: Muzica impresionistă se concentrează adesea
pe crearea unei atmosfere sau a unei stări emoționale, utilizând efecte sonore, crescendi și
decrescendi îndelungate, precum și utilizarea spațiului sonor pentru a crea impresii
evocatoare.
b. Spațiul geografic și contextul debutului Impresionismului muzical: Impresionismul muzical a
debutat în Franța, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, într-un context artistic și cultural
dominat de mișcarea impresionistă în pictură. Compozitori precum Claude Debussy și Maurice
Ravel au fost printre cei care au adoptat principiile estetice ale impresionismului în muzică.
c. Caracteristici ale limbajului muzical comparativ cu epocile anterioare:
Formal: Renunțarea la structurile formale tradiționale în favoarea formelor mai libere și
deschise.
Tematic: Preferința pentru motive melodice mai neconvenționale și non-lineare,
înlocuind progresiile melodice tipice.
Melodic: Melodii mai orizontale, fără dezvoltarea verticală tradițională, accent pe
fragmentare și improvizație controlată.
Armonic: Utilizarea acordurilor parțiale, modale și a armonicilor, evitând adesea
rezolvările tradiționale.
Timbral: Explorarea și inovarea în domeniul timbrului, inclusiv utilizarea instrumentelor
în mod neobișnuit și combinații inovatoare.
d. Compozitori reprezentativi ai curentului impresionist:
Claude Debussy
Maurice Ravel
e. Exemple de lucrări muzicale: Claude Debussy:
1. "Prélude à l&
#039;après-midi d'un faune"
2. "Clair de Lune" din "Suite bergamasque"
3. "La Mer"
Maurice Ravel:
1. "Boléro"
2. "Daphnis et Chloé"
3. "Pavane pour une infante défunte"
Subiectul II
Concertul Clasic și Evoluția lui în Perioada Romantică
Concertul clasic reprezintă una dintre formele majore ale muzicii instrumentale, caracterizată de
structura sa bine definită și de relația distinctă dintre solist și orchestră. În evoluția sa către
perioada romantică, acest gen muzical a suferit schimbări semnificative, atât în ceea ce privește
formele, cât și expresivitatea și rolul solistului.
a. Particularitățile de formă pentru fiecare parte a concertului clasic:
Allegro: Prima parte a concertului clasic, adesea rapidă și virtuoasă, servește drept
introducere și conturare a temelor principale.
Adagio: Partea lentă a concertului, caracterizată prin expresivitate și melodie, oferă
solistului oportunitatea de a-și demonstra abilitățile în interpretarea pasajelor lirice.
Rondo/Allegro: Ultima parte aduce revenirea la un ritm rapid și vibrant, cu recurența
temelor anterioare și finalul triumfător.
b. Doi compozitori clasici care au compus concerte:
Wolfgang Amadeus Mozart
Ludwig van Beethoven
c. Exemplificare prin titlu de concert pentru fiecare compozitor menționat la punctul b.:
Concertul pentru pian nr. 20 în Re Minor, K. 466 - Mozart
Concertul pentru vioară în Re Major, Op. 61 - Beethoven
d. Două tendințe de evoluție a concertului în Romantism:
Individualizarea rolului solistului: În perioada romantică, solistul a căpătat o
importanță sporită, având un rol mai distinct și mai expresiv în dialogul cu orchestră.
Creșterea dimensiunii și a expresivității: Concertele romantice au devenit adesea mai
extinse, iar compozitorii au căutat să exprime o gamă mai largă de emoții și sentimente în
compozițiile lor.
e. Doi compozitori romantici care au compus concerte:
Franz Liszt
Pyotr Ilyich Tchaikovsky
f. Exemplificare prin titlu de concert pentru fiecare compozitor romantic menționat la
punctul e.:
Concertul pentru pian nr. 1 în Mi-bemol Major, S. 124 - Liszt
Concertul pentru vioară în Re Major, Op. 35 - Tchaikovsky
În concluzie, evoluția concertului de-a lungul perioadei clasice și romantice ilustrează nu doar
transformări formale, ci și o schimbare a atenției de la structura strictă a genului către exprimarea
intensă a emoțiilor și virtuozitatea solistului. Această transformare a contribuit semnificativ la
diversitatea și bogăția peisajului muzical.
Subiectul III
Evaluarea ca Element Esențial al Activității de Predare-Învățare din Cadrul Procesului
Didactic
Evaluarea reprezintă o componentă esențială a activității de predare-învățare, jucând un rol
crucial în determinarea nivelului de înțelegere și progres al elevilor. În contextul educației
muzicale specializate, evaluarea devine un instrument complex, adaptat particularităților acestui
domeniu artistic.
a. Definirea conceptului de evaluare: Evaluarea reprezintă un proces continuu și sistematic de
colectare, analiză și interpretare a informațiilor relevante privind performanța elevilor, în scopul
luării deciziilor adecvate pentru îmbunătățirea procesului de învățare.
b. Funcții specifice evaluării:
1. Funcția diagnostică: Evaluarea este utilizată pentru a identifica nivelul de cunoștințe și
aptitudini ale elevilor la începutul procesului de învățare, furnizând informații esențiale
pentru planificarea și adaptarea strategiilor de predare.
2. Funcția formativă: Evaluarea formativă are scopul de a monitoriza progresul elevilor pe
parcursul învățării, oferind feedback constant și orientare pentru îmbunătățirea
performanței.
c. Evaluarea raportată la specificul educației muzicale specializate:
Metoda de evaluare: Auditivă, cu accent pe interpretare și exprimare artistică.
Cinci criterii de evaluare:
1. Precizia tehnică: Evaluarea abilităților tehnice ale elevilor în interpretarea
instrumentelor muzicale sau în canto.
2. Interpretarea și expresivitatea: Analiza modului în care elevii transmit emoții și
interpretări artistice în cadrul performanțelor lor.
3. Acuratețea ritmică și melodică: Evaluarea corectitudinii în executarea ritmului
și a melodiilor.
4. Comunicarea cu publicul: Abilitatea de a comunica și de a captiva audiența în
timpul interpretării.
5. Originalitate și creativitate: Evaluarea potențialului creativ și a abilităților de
improvizație.
Trei standarde de evaluare pentru performanță în olimpiade/concursuri:
1. Precizie tehnică excepțională: Demonstrația unei tehnici instrumentale sau
vocale remarcabile.
2. Interpretare artistică unică: Capacitatea de a oferi o interpretare originală și
expresivă a unei compoziții.
3. Adaptabilitate și rezistență sub presiune: Capacitatea de a se adapta la
condițiile de concurs și de a rămâne calmi și concentrați în fața unei audiențe sau
a unei jurii.
Evaluarea devine astfel o unealtă indispensabilă în mâinile profesorului de muzică, contribuind
la dezvoltarea competentelor elevilor și orientând procesul de învățare către atingerea
performanței artistice înalt calificate.