online: 9; azi: 225; total: 50680 Webdesign - Javascript - 35

Creare si utilizare clase in JavaScript

JavaScript nu e un limbaj de programare OOP (bazat pe clase si obiecte, precum C++, sau partial ca PHP), este un limbaj de script-uri (bazat pe functii) executat in browser. Dar se pot crea un fel de "clase" in JavaScript, care pot fi baza unui Obiect (definit cu "new").
O clasa in JavaScript se creaza folosind cuvantul: function , cu aceasta sintaxa:
numeClasa = function() {
  // codul clasei numeClasa
}
O clasa contine variabile (denumite "proprietati") si functii (denumite si metode) care pot fi publice sau private.
Functiile si variabilele private sunt definite in clasa folosind cuvantul "var". Acestea pot fi accesate doar in codul clasei.
Variabilele si functiile publice se creaza folosind cuvantul: "this". Ele pot fi accesate in interiorul, si in exteriorul clasei.
Sintaxa completa de creare a unei clase in JavaScript:
numeClasa = function() {
  var variabilaPrivata = 'valoare_privata';

  var functiePrivata = function(/* parametrii */) {
    // cod JS
  }

  this.variabilaPublica = 'valoare_publica';

  this.functiePublica = function(/* parametrii */) {
    // cod ...
  }
}
Apoi, codul care creaza un obiect ce foloseste aceasta clasa poate fi asa:
myObject = new numeClasa();

Accesare proprietati si functii ale clasei

Dupa ce "clasa" e creata si e setat un obiect cu ea, se pot accesa /utiliza functiile si proprietatile (variable) definite in clasa, utilizand numele obiectului.
Sintaxa:
myObject = new numeClasa();

// seteaza valoare la o proprietate publica
myObject.variabilaPublica = 'valoare';

// apeleaza o functie publica din clasa
var method = myObject.functiePublica(/* parametrii */);

- Variabilele si functiile publice create in clasa (cu "this") pot fi accesate in interiorul clasei tot prin cuvantul "this" (asa cum au fost definite).
Iata un exemplu concret (vedeti comentariile din cod).
<script type="text/javascript"><!--
// se creaza clasa
getSum = function() {
  var nr1 = 0;        // privat
  this.nr2 = 0;       // public

  // functie privata, ce va seta valoarea lui nr1
  var setNr1 = function(nr) {
    nr1 = nr;
  }

  // functie publica
  // returneaza suma lui nr1 si nr2 (utilizand "this." deoarece a fost definit cu acest cuvant)
  this.sum = function(nr) {
    setNr1(nr);      // apeleaza functia privata setNr1() care seteaza valoarea lui nr1

    return nr1 + this.nr2;
  }
}

// seteaza un obiect cu clasa getSum
var obSum = new getSum();

// acceseaza proprietatea publica
alert(obSum.nr2);        // 0

// seteaza o alta valoare pt nr2, si preia suma
obSum.nr2 = 6;
var sum64 = obSum.sum(4);
alert(sum64);        // 10

// test pt. a vedea daca nr1 (privat) poate fi accesat
alert(obSum.nr1);        // undefined
//-->
</script>

• La definirea clasei se pot adauga si parametrii, astfel, cand se creaza un obiect cu acea clasa trebuie adaugata si valoare pentru parametru.
Sintaxa:
numeClasa = function(parametru) {
  // codul clasei numeClasa
}

myObject = new numeClasa('valoare');
Iata un alt exemplu, cu o clasa care are un parametru.
<script type="text/javascript"><!--
// creaza clasa getSum cu un parametru
getSum = function(nr) {
  var nr1 = 0;
  this.nr2 = 0;

  // seteaza valoarea proprietatii nr1
  var setNr1 = function(nr) {
    nr1 = nr;
  }

  // returneaza suma lui nr1 (privat) si nr2 (folosind "this." fiindca a fost definit cu acest cuvant)
  this.sum = function() {
    return nr1 + this.nr2;
  }

  setNr1(nr);    // apeleaza functia setNr1() cand se creaza obiectul cu aceasta clasa
}

// seteaza un obiect cu clasa getSum
var obSum = new getSum(3);
alert(obSum.nr2);        // 0

// seteaza o alta valoare pt nr2, si preia suma
obSum.nr2 = 5;
var sum35 = obSum.sum();
alert(sum35);        // 8
//-->
</script>