Principiile programării structurate 2
1. Obiectivele lecției:
- Să înțeleagă ce reprezintă programarea structurată.
- Să identifice principiile de bază ale programării structurate.
- Să aplice principiile programării structurate în exemple practice.
- Să creeze programe simple în C++ utilizând aceste principii.
2. Conținutul lecției:
Ce este programarea structurată?
- Definiție: Programarea structurată este o metodă de scriere a programelor care folosește structuri logice și bine definite pentru a organiza și rezolva probleme. Aceasta se bazează pe utilizarea structurilor de control clare și evitarea utilizării excesive a instrucțiunii goto.
- Scop: Crearea unor programe mai clare, ușor de înțeles, de întreținut și de extins.
Principiile programării structurate:
- Divizarea în module:
- Descriere: Un program complex este împărțit în funcții sau subprograme mai mici, fiecare având un scop clar.
- Avantaj: Ușurează înțelegerea și gestionarea programului.
- Utilizarea structurilor de control:
- Există trei tipuri de structuri fundamentale:
- Secvența: Executarea instrucțiunilor una după alta.
- Selecția (decizia): Alegerea între două sau mai multe opțiuni, de exemplu if, if-else, switch.
- Repetiția (iterația): Repetarea unor instrucțiuni, de exemplu for, while, do-while.
- Există trei tipuri de structuri fundamentale:
- Evitarea instrucțiunii goto:
- Această instrucțiune creează programe mai greu de citit și de întreținut.
- Înlocuirea goto cu structuri de control clare face codul mai robust.
- Regula celor trei structuri:
- Orice algoritm poate fi construit folosind doar secvență, decizie și iterație.
Legătura cu limbajul C++:
C++ este un limbaj care permite scrierea programelor structurate folosind structuri de control și modularizare.
3. Exemple practice:
Exemplu 1: Secvența
Problema: Calcularea ariei unui dreptunghi.
Cod în C++:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
double lungime, latime, arie;
cout << „Introdu lungimea: „;
cin >> lungime;
cout << „Introdu latimea: „;
cin >> latime;
arie = lungime * latime;
cout << „Aria dreptunghiului este: ” << arie << endl;
return 0;
}
Exemplu 2: Selecția
Problema: Determinarea dacă un număr este pozitiv, negativ sau zero.
Cod în C++:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int numar;
cout << „Introdu un numar: „;
cin >> numar;
if (numar > 0) {
cout << „Numarul este pozitiv.” << endl;
} else if (numar < 0) {
cout << „Numarul este negativ.” << endl;
} else {
cout << „Numarul este zero.” << endl;
}
return 0;
}
Exemplu 3: Repetiția
Problema: Afișarea primelor 5 numere naturale.
Cod în C++:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
for (int i = 1; i <= 5; i++) {
cout << i << ” „;
}
cout << endl;
return 0;
}
4. Activități practice pentru elevi:
- Exercițiu 1: Scrieți un program care să determine dacă un număr introdus de utilizator este par sau impar. (Folosiți selecția.)
- Exercițiu 2: Scrieți un program care să afișeze tabla înmulțirii pentru un număr introdus de utilizator. (Folosiți iterația.)
- Exercițiu 3: Scrieți un program care să calculeze media aritmetică a 3 numere introduse de utilizator. (Folosiți secvența.)
5. Scheme logice pentru concepte:
- Secvența:
- Intrare -> Operație -> Ieșire.
- Selecția:
- Condiție -> (DA -> Acțiune 1) / (NU -> Acțiune 2).
- Repetiția:
- Start -> Condiție -> Acțiune -> Reia/Terminare.
6. Concluzie:
- Programarea structurată ajută la scrierea unor programe mai clare și mai eficiente.
- Respectarea principiilor de modularizare și utilizarea structurilor de control este cheia succesului în scrierea codului.
- Prin practică, elevii vor învăța să rezolve probleme folosind principii clare și logice.