Fise Informatica Liceu - Clasa a X-a

Înregistrarea (Structura) în C++ 1

1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este o înregistrare (structură)? Declarația unei structuri struct NumeStructura {     tip_de_date nume_camp1;     tip_de_date nume_camp2;     // alte câmpuri }; struct Student {     string nume;     int varsta;     float medie; }; Utilizarea unei structuri Student s1, s2; s1.nume = „Ion”; s1.varsta = 18; s1.medie =...

Citește Mai Mult

Șirurile de Caractere în C++ 2

1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este un șir de caractere? 1. Șiruri de caractere în stil C Declararea și inițializarea char sir[dimensiune]; char sir[] = „Salut!”; char sir[6] = {‘S’, ‘a’, ‘l’, ‘u’, ‘t’, ‘\0’}; Exemple de operații cu șiruri în stil C Exemplu 1: Citirea și afișarea unui șir #include <iostream> using...

Citește Mai Mult

Funcții pentru Prelucrarea Caracterelor din Biblioteca în C++ 3

1. Obiectivele lecției: 2. Funcțiile principale din <cctype> Biblioteca <cctype> oferă funcții utile pentru clasificarea și transformarea caracterelor. Aceste funcții lucrează cu valori de tip char sau int și returnează rezultate de tip int sau bool. 1. Clasificarea caracterelor Funcție Descriere Exemplu isalnum(c) Verifică dacă c este literă sau cifră. isalnum(‘a’) -> true isalpha(c) Verifică...

Citește Mai Mult

Funcții pentru Prelucrarea Șirurilor de Caractere din Biblioteca în C++ 4

1. Obiectivele lecției: 2. Biblioteca <cstring> Biblioteca <cstring> oferă funcții utile pentru manipularea șirurilor de caractere (în stil C). Toate aceste funcții lucrează cu șiruri terminate cu caracterul ‘\0’. 1. Funcții pentru manipularea șirurilor Funcție Descriere Exemplu strlen(sir) Returnează lungimea șirului (fără caracterul ‘\0’). strlen(„Salut”) -> 5 strcpy(dest, src) Copiază șirul src în dest. strcpy(dest,...

Citește Mai Mult

Funcții pentru Prelucrarea a Două Șiruri de Caractere sau a unui Șir și unui Caracter din Biblioteca 5

1. Introducere Biblioteca <cstring> oferă funcții utile pentru manipularea șirurilor de caractere în stil C. Aceste funcții permit copierea, concatenarea, compararea, găsirea unui subșir sau a unui caracter în cadrul unui șir. 2. Funcții pentru două șiruri de caractere Funcție Descriere Exemplu strcmp(sir1, sir2) Compară lexicografic două șiruri (returnează 0 dacă sunt egale, <0 dacă...

Citește Mai Mult

Funcția strtok din Biblioteca în C++ 6

1. Obiectivele lecției: 2. Descrierea funcției strtok char* strtok(char* sir, const char* delimitatori); 3. Reguli importante pentru utilizarea strtok 4. Exemple practice Exemplu 1: Segmentarea unui șir simplu #include <iostream> #include <cstring> using namespace std; int main() {     char sir[] = „Ana, are, mere, si, pere”;     // Primul apel la strtok     char*...

Citește Mai Mult

Funcții de Conversie din Biblioteca în C++ 7

1. Introducere Biblioteca <cstdlib> oferă funcții utile pentru conversia șirurilor de caractere (în stil C) în tipuri numerice și invers. Aceste funcții sunt esențiale pentru transformarea datelor în aplicații precum procesarea intrărilor utilizatorului sau manipularea fișierelor text. 2. Funcțiile de conversie principale Funcție Descriere Exemplu atoi(sir) Convertește un șir de caractere într-un întreg (int). atoi(„123”)...

Citește Mai Mult

Gestionarea Fișierelor Text în C++ 8

1. Obiectivele lecției: 2. Introducere Fișierele text sunt folosite pentru a stoca și manipula date sub formă de text. În C++, gestionarea fișierelor se face prin intermediul bibliotecii <fstream>, care oferă trei clase principale: 3. Utilizarea fișierelor text 1. Deschiderea și închiderea fișierelor #include <fstream> using namespace std; ofstream fisierScriere(„nume_fisier.txt”);  // Scriere ifstream fisierCitire(„nume_fisier.txt”);  //...

Citește Mai Mult

Subprogramele Predefinite (Funcții de Sistem) în C++ 9

1. Obiectivele lecției: 2. Ce sunt subprogramele predefinite? 3. Categorii de funcții predefinite 1. Funcții matematice (<cmath> sau <math.h>) Funcție Descriere Exemplu sqrt(x) Rădăcina pătrată a lui x. sqrt(16) -> 4.0 pow(x, y) Ridică x la puterea y. pow(2, 3) -> 8.0 abs(x) Valoarea absolută a lui x. abs(-5) -> 5 ceil(x) Rotunjire în sus...

Citește Mai Mult

Subprograme Definite de Utilizator în C++ 10

1. Obiectivele lecției: 2. Ce sunt subprogramele definite de utilizator? 3. Structura unei funcții în C++ tip_returnare nume_functie(parametrii_opționali); tip_returnare nume_functie(parametrii_opționali) {     // Bloc de instrucțiuni     return valoare; // opțional, dacă tipul de returnare este void } nume_functie(argumente_opționale); 4. Categorii de funcții Exemplu: #include <iostream> using namespace std; void salut() {     cout <<...

Citește Mai Mult

Variabile Locale și Globale. Domeniu de Vizibilitate în C++ 11

1. Obiectivele lecției: 2. Variabile locale #include <iostream> using namespace std; void afiseaza() {     int x = 10; // Variabilă locală     cout << „Valoarea lui x: ” << x << endl; } int main() {     afiseaza();     // cout << x; // Eroare: x nu este vizibil în main     return 0;...

Citește Mai Mult

Mecanismul de Transmitere a Datelor prin Parametrii în C++ 12

1. Obiectivele lecției: 2. Parametrii formali și parametrii actuali Exemplu: void afiseazaSuma(int a, int b) { // a și b sunt parametri formali     cout << „Suma este: ” << a + b << endl; } Exemplu: int main() {     afiseazaSuma(3, 5); // 3 și 5 sunt parametri actuali     return 0; } 3....

Citește Mai Mult

Clasificarea Funcțiilor Definite de Utilizator: Funcții Procedurale și Funcții Operand 13

1. Obiectivele lecției: 2. Ce sunt funcțiile definite de utilizator? 3. Clasificarea funcțiilor 1. Funcții Procedurale #include <iostream> using namespace std; void afiseazaMesaj() {     cout << „Aceasta este o funcție procedurală.” << endl; } int main() {     afiseazaMesaj();     return 0; } 2. Funcții Operand #include <iostream> using namespace std; int suma(int a,...

Citește Mai Mult

Subprograme Recursive – Funcții Direct Recursive în C++ 14

1. Obiectivele lecției: 2. Ce este recursivitatea? 3. Ce sunt funcțiile direct recursive? void functieRecursiva() {     cout << „Aceasta este o functie recursiva directa.” << endl;     functieRecursiva(); // Apel direct recursiv } 4. Avantajele și dezavantajele recursivității Avantaje Dezavantaje Simplifică soluția pentru probleme complexe. Poate duce la depășirea stivei de apeluri (stack overflow)....

Citește Mai Mult

Subprograme Recursive – Funcții Indirect Recursive în C++ 15

1. Obiectivele lecției: 2. Ce este recursivitatea indirectă? void A() {     // Operații     B(); // Funcția A apelează funcția B } void B() {     // Operații     A(); // Funcția B apelează funcția A } 3. Diferența dintre recursivitatea directă și indirectă Caracteristică Recursivitate directă Recursivitate indirectă Definiție O funcție se apelează...

Citește Mai Mult

Programarea Orientată pe Obiecte – Clase și Obiecte 16

1. Obiectivele lecției: 2. Ce este Programarea Orientată pe Obiecte (POO)? 3. Clase și Obiecte 1. Clase class NumeClasa { private:     // Atribute private public:     // Constructori     // Metode publice }; class Masina { private:     string marca;     int vitezaMaxima; public:     // Constructor     Masina(string m, int v) {        ...

Citește Mai Mult

Programarea Orientată pe Obiecte – Principii și Abstractizarea 17

1. Obiectivele lecției: 2. Principiile fundamentale ale POO 1. Încapsularea class ContBancar { private:     double sold; public:     void depune(double suma) {         sold += suma;     }     double obtineSold() {         return sold;     } }; 2. Abstractizarea class Vehicul { public:     virtual void porneste() = 0; // Metodă pur abstractă...

Citește Mai Mult

Programarea Orientată pe Obiecte – Principii și Moștenirea 18

1. Obiectivele lecției: 2. Principiile fundamentale ale POO 1. Încapsularea class ContBancar { private:     double sold; public:     void depune(double suma) {         sold += suma;     }     double obtineSold() {         return sold;     } }; 2. Abstractizarea class Vehicul { public:     virtual void porneste() = 0; // Metodă pur abstractă...

Citește Mai Mult