|

Limbajul C++ – Elemente de bază ale limbajului de programare C++ 21


1. Obiectivele lecției:

  • Să înțeleagă structura de bază a unui program scris în C++.
  • Să cunoască principalele elemente ale limbajului, precum variabilele, tipurile de date, operatorii și structurile de control.
  • Să creeze programe simple în C++.

2. Conținutul lecției:


Ce este C++?

  • Definiție: C++ este un limbaj de programare de nivel înalt, dezvoltat de Bjarne Stroustrup, care suportă programarea procedurală, modulară și orientată pe obiecte.
  • Aplicații: Este folosit pentru dezvoltarea de software, jocuri, aplicații desktop, și sisteme embedded.

Structura de bază a unui program C++

#include <iostream>

using namespace std;

int main() {

    cout << „Salut, lume!” << endl; // Afișare mesaj pe ecran

    return 0;

}

Explicație:

  1. #include <iostream>: Bibliotecă pentru input și output.
  2. using namespace std;: Permite utilizarea elementelor din spațiul de nume std.
  3. int main(): Punctul de start al programului.
  4. cout: Folosit pentru afișarea textului.
  5. return 0;: Indică terminarea cu succes a programului.

Elementele de bază ale limbajului C++


1. Comentarii

  • Folosesc pentru a documenta codul.

// Acesta este un comentariu pe o singură linie

/* Acesta este un comentariu

   pe mai multe linii */


2. Tipuri de date

  • Tipuri fundamentale:
    • int – numere întregi.
    • float – numere reale (precizie simplă).
    • double – numere reale (precizie dublă).
    • char – caractere.
    • bool – valori logice (true sau false).
  • Exemple:

int varsta = 20;

float temperatura = 36.5;

char initiala = ‘A’;

bool esteStudent = true;


3. Variabile și constante

  • Declarare variabile:

int x = 10; // Inițializare

int y;      // Declarare fără inițializare

y = 20;     // Atribuire ulterioară

  • Constante:

const float pi = 3.14; // Valoare fixă


4. Operatorii

  • Operatori aritmetici: +, -, *, /, %.
  • Operatori de atribuire: =, +=, -=, *=, /=.
  • Operatori de comparație: ==, !=, <, >, <=, >=.
  • Operatori logici: && (AND), || (OR), ! (NOT).
  • Exemplu:

int a = 10, b = 5;

int suma = a + b; // 15

bool rezultat = (a > b) && (b > 0); // true


5. Structuri de control

  1. Decizii (if, if-else, switch):

if (a > b) {

    cout << „a este mai mare decât b”;

} else {

    cout << „b este mai mare sau egal cu a”;

}

switch (a) {

    case 1:

        cout << „Valoarea este 1”;

        break;

    case 2:

        cout << „Valoarea este 2”;

        break;

    default:

        cout << „Altă valoare”;

}

  1. Bucle (for, while, do-while):

for (int i = 0; i < 5; i++) {

    cout << i << ” „;

}

int x = 0;

while (x < 5) {

    cout << x << ” „;

    x++;

}

int y = 0;

do {

    cout << y << ” „;

    y++;

} while (y < 5);


6. Funcții

  • Definiție: Grup de instrucțiuni care îndeplinesc o sarcină specifică.

int suma(int a, int b) {

    return a + b;

}

int main() {

    int rezultat = suma(3, 4);

    cout << „Suma este: ” << rezultat;

    return 0;

}


7. Array-uri

  • Definiție: Structură de date care stochează mai multe valori de același tip.

int numere[] = {1, 2, 3, 4, 5};

for (int i = 0; i < 5; i++) {

    cout << numere[i] << ” „;

}


8. Input și Output

  • Input: Folosind cin.

int varsta;

cout << „Introdu varsta: „;

cin >> varsta;

  • Output: Folosind cout.

cout << „Varsta ta este: ” << varsta << endl;


9. Clase și Obiecte

  • Definiție: Element central al programării orientate pe obiecte.

class Student {

public:

    string nume;

    int varsta;

    void afiseaza() {

        cout << „Nume: ” << nume << „, Varsta: ” << varsta;

    }

};

int main() {

    Student s;

    s.nume = „Alex”;

    s.varsta = 20;

    s.afiseaza();

    return 0;

}


3. Activități practice pentru elevi:

  1. Scrieți un program care citește două numere și afișează suma lor.
  2. Realizați un program care verifică dacă un număr este par sau impar.
  3. Scrieți un program care afișează toate elementele dintr-un array.
  4. Realizați o clasă simplă pentru un „Produs” cu proprietăți precum nume și preț și afișați aceste informații.

4. Concluzie:

  • Elementele de bază ale C++ sunt esențiale pentru scrierea programelor simple și pentru a construi o bază solidă pentru aplicații mai complexe.
  • Practica este cheia pentru a înțelege și aplica eficient aceste concepte.

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *