Limbajul C++ – Elemente de bază ale limbajului de programare C++ 21
1. Obiectivele lecției:
- Să înțeleagă structura de bază a unui program scris în C++.
- Să cunoască principalele elemente ale limbajului, precum variabilele, tipurile de date, operatorii și structurile de control.
- Să creeze programe simple în C++.
2. Conținutul lecției:
Ce este C++?
- Definiție: C++ este un limbaj de programare de nivel înalt, dezvoltat de Bjarne Stroustrup, care suportă programarea procedurală, modulară și orientată pe obiecte.
- Aplicații: Este folosit pentru dezvoltarea de software, jocuri, aplicații desktop, și sisteme embedded.
Structura de bază a unui program C++
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << „Salut, lume!” << endl; // Afișare mesaj pe ecran
return 0;
}
Explicație:
- #include <iostream>: Bibliotecă pentru input și output.
- using namespace std;: Permite utilizarea elementelor din spațiul de nume std.
- int main(): Punctul de start al programului.
- cout: Folosit pentru afișarea textului.
- return 0;: Indică terminarea cu succes a programului.
Elementele de bază ale limbajului C++
1. Comentarii
- Folosesc pentru a documenta codul.
// Acesta este un comentariu pe o singură linie
/* Acesta este un comentariu
pe mai multe linii */
2. Tipuri de date
- Tipuri fundamentale:
- int – numere întregi.
- float – numere reale (precizie simplă).
- double – numere reale (precizie dublă).
- char – caractere.
- bool – valori logice (true sau false).
- Exemple:
int varsta = 20;
float temperatura = 36.5;
char initiala = ‘A’;
bool esteStudent = true;
3. Variabile și constante
- Declarare variabile:
int x = 10; // Inițializare
int y; // Declarare fără inițializare
y = 20; // Atribuire ulterioară
- Constante:
const float pi = 3.14; // Valoare fixă
4. Operatorii
- Operatori aritmetici: +, -, *, /, %.
- Operatori de atribuire: =, +=, -=, *=, /=.
- Operatori de comparație: ==, !=, <, >, <=, >=.
- Operatori logici: && (AND), || (OR), ! (NOT).
- Exemplu:
int a = 10, b = 5;
int suma = a + b; // 15
bool rezultat = (a > b) && (b > 0); // true
5. Structuri de control
- Decizii (if, if-else, switch):
if (a > b) {
cout << „a este mai mare decât b”;
} else {
cout << „b este mai mare sau egal cu a”;
}
switch (a) {
case 1:
cout << „Valoarea este 1”;
break;
case 2:
cout << „Valoarea este 2”;
break;
default:
cout << „Altă valoare”;
}
- Bucle (for, while, do-while):
for (int i = 0; i < 5; i++) {
cout << i << ” „;
}
int x = 0;
while (x < 5) {
cout << x << ” „;
x++;
}
int y = 0;
do {
cout << y << ” „;
y++;
} while (y < 5);
6. Funcții
- Definiție: Grup de instrucțiuni care îndeplinesc o sarcină specifică.
int suma(int a, int b) {
return a + b;
}
int main() {
int rezultat = suma(3, 4);
cout << „Suma este: ” << rezultat;
return 0;
}
7. Array-uri
- Definiție: Structură de date care stochează mai multe valori de același tip.
int numere[] = {1, 2, 3, 4, 5};
for (int i = 0; i < 5; i++) {
cout << numere[i] << ” „;
}
8. Input și Output
- Input: Folosind cin.
int varsta;
cout << „Introdu varsta: „;
cin >> varsta;
- Output: Folosind cout.
cout << „Varsta ta este: ” << varsta << endl;
9. Clase și Obiecte
- Definiție: Element central al programării orientate pe obiecte.
class Student {
public:
string nume;
int varsta;
void afiseaza() {
cout << „Nume: ” << nume << „, Varsta: ” << varsta;
}
};
int main() {
Student s;
s.nume = „Alex”;
s.varsta = 20;
s.afiseaza();
return 0;
}
3. Activități practice pentru elevi:
- Scrieți un program care citește două numere și afișează suma lor.
- Realizați un program care verifică dacă un număr este par sau impar.
- Scrieți un program care afișează toate elementele dintr-un array.
- Realizați o clasă simplă pentru un „Produs” cu proprietăți precum nume și preț și afișați aceste informații.
4. Concluzie:
- Elementele de bază ale C++ sunt esențiale pentru scrierea programelor simple și pentru a construi o bază solidă pentru aplicații mai complexe.
- Practica este cheia pentru a înțelege și aplica eficient aceste concepte.