S25 – Instrucțiuni/comenzi pentru implementarea în limbaj de programare a structurii liniare
Durata: 1 oră
Obiective:
- Să înțeleagă conceptul de structură liniară în programare.
- Să implementeze secvențe de cod care folosesc structura liniară.
- Să scrie și să testeze programe simple care utilizează structura liniară.
Materiale necesare:
- Calculatoare cu un editor de cod instalat (ex. Dev-C++, Code::Blocks).
- Proiector pentru demonstrarea codului.
- Fișă cu exemple de cod și exerciții pentru practică.
Structura lecției
1. Introducere – Ce este structura liniară? (10 minute)
- Discuție:
- Ce este o structură liniară?
Răspuns: O structură în care instrucțiunile sunt executate una după alta, în ordinea în care sunt scrise.
- Ce este o structură liniară?
- Prezentare:
- Exemple de structură liniară:
- Citirea unor valori.
- Calcularea unei expresii matematice.
- Afișarea rezultatelor.
- Exemple de structură liniară:
2. Demonstrativ – Implementarea unei structuri liniare în C++ (15 minute)
- Exemplu de program simplu:
Scrieți și analizați următorul cod:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int a, b, suma;
// Pas 1: Citire
cout << „Introduceti primul numar: „;
cin >> a;
cout << „Introduceti al doilea numar: „;
cin >> b;
// Pas 2: Calcul
suma = a + b;
// Pas 3: Afișare
cout << „Suma celor doua numere este: ” << suma << endl;
return 0;
}
- Explicație:
- Citirea valorilor: cin >> a; și cin >> b;
- Calculul: suma = a + b;
- Afișarea rezultatului: cout << „Suma…”
- Caracteristici ale structurii liniare:
- Toate instrucțiunile sunt executate în ordine, fără sărituri sau decizii.
3. Activitate practică – Program simplu cu structură liniară (20 minute)
Sarcina:
Elevii vor scrie un program care să citească trei numere și să afișeze media lor.
- Pași pentru implementare:
- Deschideți editorul de cod.
- Scrieți următorul program:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
float x, y, z, media;
// Citire
cout << „Introduceti primul numar: „;
cin >> x;
cout << „Introduceti al doilea numar: „;
cin >> y;
cout << „Introduceti al treilea numar: „;
cin >> z;
// Calcul
media = (x + y + z) / 3;
// Afișare
cout << „Media celor trei numere este: ” << media << endl;
return 0;
}
- Testare:
- Rulați programul cu valori diferite și verificați corectitudinea rezultatului.
4. Exerciții suplimentare (10 minute)
- Exercițiu 1:
Scrieți un program care citește lungimea și lățimea unui dreptunghi și afișează aria și perimetrul acestuia.
Sugestie:
float lungime, latime, arie, perimetru;
arie = lungime * latime;
perimetru = 2 * (lungime + latime);
- Exercițiu 2:
Scrieți un program care citește două numere și afișează: suma, diferența, produsul și câtul lor.
5. Recapitulare și feedback (10 minute)
- Întrebări pentru recapitulare:
- Ce este structura liniară?
- Cum diferă de alte structuri (ex. alternativă sau repetitivă)?
- Care sunt pașii pentru implementarea unei structuri liniare?
- Discuție:
- Ce vi s-a părut cel mai simplu/dificil în scrierea programelor?
- Cum ați aplica structura liniară într-un proiect mai mare?
Criterii de evaluare:
- Cod funcțional: Programul trebuie să ruleze fără erori și să producă rezultate corecte.
- Structura liniară: Codul trebuie să fie clar, fără instrucțiuni care să devieze fluxul normal al execuției.
- Explicații: Elevii trebuie să justifice logica fiecărei instrucțiuni din program.