|

S4 – Elemente de bază în utilizarea calculatorului

Obiective:

  1. Înțelegerea modului corect de pornire, oprire și repornire a calculatorului.
  2. Identificarea informațiilor despre resursele hardware și software.
  3. Familiarizarea cu elementele de bază ale interfeței utilizator (desktop, pictograme, ferestre).
  4. Gestionarea fișierelor și directoarelor.

Partea I – Pornirea, oprirea și repornirea calculatorului

  1. Teorie: Citește informațiile.
    • Pornirea corectă:
      • Apasă butonul de pornire al calculatorului.
      • Așteaptă încărcarea completă a sistemului de operare.
    • Oprirea corectă:
      • Accesează meniul „Start”.
      • Selectează opțiunea „Shutdown” sau „Oprire”.
    • Repornirea:
      • Utilizează opțiunea „Restart” din meniul „Start”.
  2. Exercițiu:
    • Explică de ce este important să oprești calculatorul utilizând opțiunile corecte și nu prin deconectarea de la sursa de curent.

Partea II – Vizualizarea informațiilor despre resursele hardware și software

  1. Teorie:
    • Pentru a vizualiza informațiile:
      • Accesează meniul „Settings” sau „Control Panel”.
      • Navighează la „System” sau „About”.
    • Informații disponibile:
      • Tipul procesorului.
      • Memoria instalată (RAM).
      • Versiunea sistemului de operare.
  2. Exercițiu:
    • Verifică și notează următoarele informații despre calculatorul tău:
      • Sistem de operare: _______________
      • Procesor: ________________________
      • Memorie RAM: ____________________

Partea III – Desktop și pictograme

  1. Teorie:
    • Desktop-ul este interfața principală a utilizatorului. Elementele sale includ:
      • Data și ora: Setate din meniul „Settings”.
      • Volumul: Reglează sunetul din zona de notificări.
      • Fundalul și screensaver-ul: Modificate prin „Personalize” sau „Settings”.
  2. Exercițiu:
    • Schimbă fundalul desktop-ului și setează un screensaver.
    • Identifică trei pictograme de pe desktop-ul tău și explică funcția fiecăreia.

Partea IV – Ferestre: descriere și operații

  1. Teorie:
    • O fereastră este o zonă vizibilă unde rulează aplicațiile. Componente:
      • Bara de titlu.
      • Butoane de control: închidere, maximizare, minimizare.
    • Operații:
      • Redimensionare.
      • Mutare.
      • Maximizare/minimizare.
  2. Exercițiu:
    • Deschide o aplicație, redimensionează fereastra și mut-o pe desktop. Notează ce ai observat.

Partea V – Disc logic, directoare și fișiere

  1. Teorie:
    • Disc logic: Reprezintă unitatea de stocare (de ex., C:, D:).
    • Director (folder): Organizator pentru fișiere.
    • Fișier: Document sau aplicație individuală.
    • Proprietăți importante:
      • Dimensiune.
      • Tipul fișierului.
      • Data creării/modificării.
  2. Exercițiu:
    • Creează un folder pe desktop numit „Exerciții TIC”.
    • Creează un fișier text în acest folder.
    • Verifică proprietățile fișierului (dimensiune, tip, dată).

Proiect aplicativ

  • Sarcină: Creează un ghid vizual pentru colegii tăi, care să includă:
    • Modurile corecte de pornire și oprire a calculatorului.
    • Informații despre resursele hardware și software.
    • Pașii pentru personalizarea desktop-ului.

Recapitulare

  1. Completează propozițiile:
    • O fereastră conține ________, ________ și butoane de control.
    • Pentru a vizualiza resursele hardware, accesez ________.
    • Fișierele sunt organizate în ________.
  2. Discuție: Care sunt avantajele organizării corecte a fișierelor și directoarelor?

Temă pentru acasă:

  • Creează o listă cu cel puțin trei fișiere și trei directoare importante de pe calculatorul tău. Descrie pe scurt rolul fiecăruia.

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *