S4 – Elemente de bază în utilizarea calculatorului
Obiective:
- Înțelegerea modului corect de pornire, oprire și repornire a calculatorului.
- Identificarea informațiilor despre resursele hardware și software.
- Familiarizarea cu elementele de bază ale interfeței utilizator (desktop, pictograme, ferestre).
- Gestionarea fișierelor și directoarelor.
Partea I – Pornirea, oprirea și repornirea calculatorului
- Teorie: Citește informațiile.
- Pornirea corectă:
- Apasă butonul de pornire al calculatorului.
- Așteaptă încărcarea completă a sistemului de operare.
- Oprirea corectă:
- Accesează meniul „Start”.
- Selectează opțiunea „Shutdown” sau „Oprire”.
- Repornirea:
- Utilizează opțiunea „Restart” din meniul „Start”.
- Pornirea corectă:
- Exercițiu:
- Explică de ce este important să oprești calculatorul utilizând opțiunile corecte și nu prin deconectarea de la sursa de curent.
Partea II – Vizualizarea informațiilor despre resursele hardware și software
- Teorie:
- Pentru a vizualiza informațiile:
- Accesează meniul „Settings” sau „Control Panel”.
- Navighează la „System” sau „About”.
- Informații disponibile:
- Tipul procesorului.
- Memoria instalată (RAM).
- Versiunea sistemului de operare.
- Pentru a vizualiza informațiile:
- Exercițiu:
- Verifică și notează următoarele informații despre calculatorul tău:
- Sistem de operare: _______________
- Procesor: ________________________
- Memorie RAM: ____________________
- Verifică și notează următoarele informații despre calculatorul tău:
Partea III – Desktop și pictograme
- Teorie:
- Desktop-ul este interfața principală a utilizatorului. Elementele sale includ:
- Data și ora: Setate din meniul „Settings”.
- Volumul: Reglează sunetul din zona de notificări.
- Fundalul și screensaver-ul: Modificate prin „Personalize” sau „Settings”.
- Desktop-ul este interfața principală a utilizatorului. Elementele sale includ:
- Exercițiu:
- Schimbă fundalul desktop-ului și setează un screensaver.
- Identifică trei pictograme de pe desktop-ul tău și explică funcția fiecăreia.
Partea IV – Ferestre: descriere și operații
- Teorie:
- O fereastră este o zonă vizibilă unde rulează aplicațiile. Componente:
- Bara de titlu.
- Butoane de control: închidere, maximizare, minimizare.
- Operații:
- Redimensionare.
- Mutare.
- Maximizare/minimizare.
- O fereastră este o zonă vizibilă unde rulează aplicațiile. Componente:
- Exercițiu:
- Deschide o aplicație, redimensionează fereastra și mut-o pe desktop. Notează ce ai observat.
Partea V – Disc logic, directoare și fișiere
- Teorie:
- Disc logic: Reprezintă unitatea de stocare (de ex., C:, D:).
- Director (folder): Organizator pentru fișiere.
- Fișier: Document sau aplicație individuală.
- Proprietăți importante:
- Dimensiune.
- Tipul fișierului.
- Data creării/modificării.
- Exercițiu:
- Creează un folder pe desktop numit „Exerciții TIC”.
- Creează un fișier text în acest folder.
- Verifică proprietățile fișierului (dimensiune, tip, dată).
Proiect aplicativ
- Sarcină: Creează un ghid vizual pentru colegii tăi, care să includă:
- Modurile corecte de pornire și oprire a calculatorului.
- Informații despre resursele hardware și software.
- Pașii pentru personalizarea desktop-ului.
Recapitulare
- Completează propozițiile:
- O fereastră conține ________, ________ și butoane de control.
- Pentru a vizualiza resursele hardware, accesez ________.
- Fișierele sunt organizate în ________.
- Discuție: Care sunt avantajele organizării corecte a fișierelor și directoarelor?
Temă pentru acasă:
- Creează o listă cu cel puțin trei fișiere și trei directoare importante de pe calculatorul tău. Descrie pe scurt rolul fiecăruia.