S28 – Roboți virtuali
Durata: 1 oră
Obiective:
- Să înțeleagă conceptul de roboți virtuali și domeniile de utilizare.
- Să învețe cum funcționează roboții virtuali în aplicații practice.
- Să creeze o activitate simplă utilizând un robot virtual online.
Materiale necesare:
- Calculatoare cu acces la internet.
- Acces la aplicații pentru roboți virtuali (ex. Blockly, Scratch, Python).
- Proiector pentru demonstrarea activității.
- Fișă de lucru cu exerciții și exemple.
Structura lecției
1. Introducere – Ce sunt roboții virtuali? (10 minute)
- Definiție:
- Roboții virtuali sunt programe informatice capabile să îndeplinească sarcini automate sau semiautomate, fără a fi un robot fizic.
- Domenii de utilizare:
- Educație: Programe pentru învățarea codării (ex. Roboți Scratch).
- Asistență personală: Chatbots (ex. Alexa, Siri).
- Jocuri: Roboți pentru simulări virtuale.
- Industrie: Automatizarea proceselor de testare software.
- Discuție:
- Întrebare: Ați folosit vreodată un robot virtual?
- Exemple: asistenții vocali, roboți de codare, aplicații interactive.
2. Demonstrație – Programarea unui robot virtual simplu (15 minute)
Platformă propusă: Blockly sau Scratch
- Exemplu folosind Blockly (Labirint):
- Deschideți platforma Blockly.
- Selectați jocul Maze (Labirint).
- Obiectiv: Ghidarea robotului către finalul labirintului utilizând blocuri de cod.
- Pași:
- Drag-and-drop pentru blocurile „Move Forward” și „Turn Right/Left”.
- Testați soluția și ajustați codul până la finalizarea sarcinii.
3. Activitate practică – Ghidarea unui robot virtual (20 minute)
Sarcina:
Elevii vor utiliza Scratch pentru a crea un robot virtual care se deplasează pe ecran în funcție de comenzile primite.
- Pași pentru realizare:
- Deschideți Scratch.
- Creați un proiect nou.
- Adăugați un personaj (sprite) și un fundal.
- Cod:
- Utilizați blocurile:
- „When flag clicked” pentru a începe programul.
- „Move [10] steps” pentru deplasare.
- „Turn [15] degrees” pentru schimbarea direcției.
- „Repeat [10]” pentru a repeta o acțiune.
- Utilizați blocurile:
- Exemplu de cod:
- Faceți robotul să se deplaseze în formă de pătrat.
When flag clicked
Repeat 4
Move 50 steps
Turn 90 degrees
- Testare și ajustare:
- Testați programul și ajustați distanța sau unghiurile pentru a crea alte forme (ex. triunghi, cerc).
4. Discuție și concluzii (10 minute)
- Întrebări pentru recapitulare:
- Ce este un robot virtual?
- Care sunt avantajele utilizării roboților virtuali?
- Ce platforme sau aplicații pot fi folosite pentru a programa roboți virtuali?
- Prezentarea proiectelor:
- Fiecare elev își prezintă robotul și descrie cum a funcționat programarea acestuia.
Exerciții suplimentare (opțional):
- Explorare avansată:
- Utilizați un robot virtual din Python (ex. biblioteca Turtle) pentru a crea forme geometrice.
- Exemplu de cod:
import turtle
t = turtle.Turtle()
for _ in range(4):
t.forward(100)
t.right(90)
turtle.done()
- Simulare reală:
- Utilizați o aplicație precum Tynker sau CodeCombat pentru a programa roboți în scenarii mai complexe.
Criterii de evaluare:
- Funcționalitate: Robotul virtual trebuie să execute sarcina programată.
- Creativitate: Proiectul să fie original și bine realizat.
- Explicații: Elevii să înțeleagă pașii și logica implementării programului.