S31 – Evaluare – Structuri și concepte din limbajul de programare și roboți virtuali
Durata: 1 oră
Obiective:
- Să testeze cunoștințele elevilor despre structurile liniare, alternative și repetitive.
- Să evalueze înțelegerea roboților virtuali și aplicarea lor.
- Să aplice cunoștințele într-un test scris și o activitate practică.
Materiale necesare:
- Calculatoare cu editor de cod (Dev-C++, Code::Blocks, Scratch).
- Fișă cu test scris și sarcini practice.
- Proiector pentru demonstrarea rezolvărilor după evaluare.
Structura lecției
1. Introducere – Explicarea structurii evaluării (5 minute)
- Partea I – Teorie (scris):
- Întrebări despre concepte și definiții.
- Partea II – Practică (pe calculator):
- Sarcini care să implice structuri și aplicații reale.
- Criterii de evaluare:
- Corectitudinea răspunsurilor teoretice.
- Funcționalitatea și claritatea codului pentru sarcinile practice.
2. Test scris – Partea teoretică (20 minute)
Secțiunea I – Întrebări grilă:
- Ce tip de structură de control folosești pentru a repeta un set de instrucțiuni de 10 ori?
a) if-else
b) while
c) for
d) do-while - Care este diferența dintre while și do-while?
a) do-while verifică condiția înainte de a executa instrucțiunile.
b) while execută instrucțiunile cel puțin o dată.
c) do-while execută instrucțiunile cel puțin o dată.
d) Nu există nicio diferență.
- Ce face instrucțiunea cout?
a) Citește o valoare de la tastatură.
b) Afișează o valoare pe ecran.
c) Evaluează o expresie matematică.
d) Termină execuția programului.
Secțiunea II – Întrebări deschise:
- Definește ce este o structură alternativă și oferă un exemplu practic.
- Explică ce sunt roboții virtuali și dă un exemplu de utilizare.
3. Test practic – Partea practică (30 minute)
Sarcina 1:
Scrieți un program care citește un număr întreg și verifică dacă acesta este par sau impar.
Cod sugerat:
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
int numar;
cout << „Introduceti un numar: „;
cin >> numar;
if (numar % 2 == 0) {
cout << „Numarul este par.” << endl;
} else {
cout << „Numarul este impar.” << endl;
}
return 0;
}
Sarcina 2 (opțională):
Utilizând Scratch, creați un robot virtual care:
- Se deplasează în linie dreaptă pe ecran.
- Afișează un mesaj la finalul traseului, precum „Am terminat!”.
Pași:
- Adăugați blocurile Move, Say și setați distanța de deplasare.
4. Corectare și discuție (5 minute)
- Discutarea răspunsurilor:
- Prezentați rezolvările corecte pentru testul scris.
- Rulați codul pentru testul practic pe proiector și discutați soluțiile.
- Feedback:
- Evidențiați punctele tari și slabe ale elevilor.
- Încurajați elevii să pună întrebări despre părțile neclare.
Criterii de evaluare:
- Partea teoretică:
- Răspunsuri grilă: 1 punct fiecare.
- Întrebări deschise: 2 puncte fiecare.
- Partea practică:
- Corectitudinea codului: 6 puncte.
- Funcționalitatea completă a programului: 2 puncte.
- Claritatea și organizarea codului: 2 puncte.