S28-S29 – Recapitulare – Medii grafice de programare
Fișa de lucru: Recapitulare – Medii grafice de programare
Clasa: a V-a
Durata: 1 oră
Subiect: Consolidarea cunoștințelor despre medii grafice de programare (ex.: Scratch)
Obiective
- Să verificăm înțelegerea conceptelor despre medii grafice de programare.
- Să aplicăm noțiunile în crearea și analiza unor proiecte simple.
- Să identificăm și să corectăm greșelile dintr-un proiect.
Partea I: Întrebări teoretice
(5 puncte)
- Ce este un mediu grafic de programare?
- Numește trei elemente principale ale interfeței Scratch și explică rolul fiecăruia.
- Ce tipuri de blocuri se folosesc pentru:
- Mișcarea unui sprite?
- Declanșarea unei acțiuni la apăsarea unui buton?
- Cum adaugi un nou sprite într-un proiect Scratch?
- Explică diferența dintre blocurile „Când steagul verde este apăsat” și „Când tasta spațiu este apăsată”.
Partea II: Identificarea elementelor
(5 puncte)
- Analizează următorul proiect Scratch:
Descriere:
- Sprite-ul (pisica) se mișcă 10 pași înainte.
- Dacă atinge marginea, sprite-ul se rotește înapoi.
Blocuri:
- „Când steagul verde este apăsat”.
- „Mergi 10 pași”.
- „Dacă la margine, rotește-te”.
- Răspunde la întrebări:
- Care sunt blocurile folosite pentru controlul mișcării?
- Ce condiție este utilizată în algoritm?
Exercițiu: Desenează o diagramă logică pentru acest proiect.
Partea III: Activitate practică
(10 puncte)
Exercițiul 1: Crearea unui proiect simplu
- Creează un proiect Scratch care include:
- Un sprite care se mișcă înainte și spune „Salut!”.
- O acțiune care se declanșează atunci când atinge marginea (ex.: schimbarea culorii).
- Rulează proiectul și testează dacă funcționează corect.
Criterii de evaluare:
- Utilizarea corectă a blocurilor.
- Funcționarea fără erori.
Exercițiul 2: Corectarea unui proiect
Instrucțiuni:
- Deschide un proiect existent în care:
- Sprite-ul nu se întoarce corect la margine.
- Identifică blocurile care trebuie modificate.
- Corectează proiectul pentru ca sprite-ul să se rotească la 180° când atinge marginea.
Criterii de evaluare:
- Corectitudinea modificărilor.
- Funcționalitatea îmbunătățită a proiectului.
Partea IV: Creativitate
(5 puncte)
- Creează un mini-joc simplu în Scratch care include:
- Un sprite care se deplasează și colectează obiecte (ex.: un cerc sau un pătrat).
- Un mesaj afișat la final („Ai câștigat!”).
Criterii de evaluare:
- Originalitatea proiectului.
- Integrarea corectă a elementelor interactive.
Tema pentru acasă:
Creează un proiect Scratch care să includă două sprite-uri care interacționează (ex.: un personaj care salută un alt personaj). Adaugă sunete și mișcări personalizate. Salvează proiectul și prezintă-l la următoarea oră.