Fise Informatica - Liceu
Liceu > informatica ix
Problemă, Algoritm, Program 1
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este o problemă? Ce este un algoritm? Legătura dintre algoritm și program 3. Exemple practice: Exemplu 1: Algoritm pentru calcularea sumei a două numere Problema: Calculează suma a...
Liceu > informatica ix
Principiile programării structurate 2
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este programarea structurată? Principiile programării structurate: Legătura cu limbajul C++: C++ este un limbaj care permite scrierea programelor structurate folosind structuri de control și modularizare. 3. Exemple practice:...
Liceu > informatica ix
Structurile Fundamentale ale Algoritmului 3
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce sunt structurile fundamentale ale algoritmului? 3. Structurile fundamentale explicate: 1. Secvența #include <iostream> using namespace std; int main() { int a = 5, b = 10, suma;...
Liceu > informatica ix
Structura Liniară 4
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este structura liniară? Importanța structurii liniare: 3. Exemple practice: Exemplu 1: Calcularea perimetrului unui dreptunghi Problema: Calculează perimetrul unui dreptunghi având lungimea și lățimea date. Algoritm: Cod în...
Liceu > informatica ix
Structura Alternativă 5
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este structura alternativă? Tipuri de structuri alternative: if (condiție) { // Cod de executat dacă condiția este adevărată } if (condiție) { // Cod de executat...
Liceu > informatica ix
Structura Repetitivă 6
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este structura repetitivă? Tipuri de structuri repetitive: while (condiție) { // Cod executat cât timp condiția este adevărată } do { // Cod executat cel puțin...
Liceu > informatica ix
Algoritmi Elementari – Determinarea Minimului/Maximului 7
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce reprezintă determinarea minimului și maximului? 3. Algoritmul general: Pseudocod pentru minim: Intrare: Lista de n numere Inițializează minim = primul element al listei Pentru fiecare element din listă:...
Liceu > informatica ix
Algoritmi Elementari – Algoritmi pentru Interschimbare 8
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce reprezintă interschimbarea? 3. Metode de interschimbare: Metoda 1: Cu variabilă auxiliară temp = a a = b b = temp #include <iostream> using namespace std; int main() {...
Liceu > informatica ix
Algoritmi Elementari – Calcularea C.M.M.D.C. (Cel Mai Mare Divizor Comun) 9
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este C.M.M.D.C.? 3. Metode de calculare a C.M.M.D.C.: Metoda 1: Scăderile repetate Intrare: a, b Cât timp a ≠ b: Dacă a > b: a =...
Liceu > informatica ix
Algoritmi Elementari – Extragerea Cifrelor unui Număr 10
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce reprezintă extragerea cifrelor unui număr? 3. Metoda generală: Principiul de bază: cifra = numar % 10. numar = numar / 10. Pseudocod: Intrare: numar Cât timp numar ≠...
Liceu > informatica ix
Algoritmi Elementari – Testarea unui Număr Prim 11
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este un număr prim? 3. Algoritmul general: Principiul de bază: Pseudocod pentru testarea unui număr prim: Intrare: n Dacă n < 2, atunci Nu este prim Pentru...
Liceu > informatica ix
Algoritmi Elementari – Generarea Șirurilor Recurente 12
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este un șir recurent? 3. Exemple de șiruri recurente și algoritmi: Exemplu 1: Generarea șirului Fibonacci #include <iostream> using namespace std; int main() { int n; ...
Liceu > informatica ix
Algoritmi de Sortare – Sortarea prin Metoda Bulelor 13
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este sortarea prin metoda bulelor? Pasii metodei: Pseudocod: Intrare: Lista de n elemente Pentru i de la 0 la n-1: Pentru j de la 0 la n-i-2:...
Liceu > informatica ix
Algoritmi de Sortare – Sortarea prin Inserție 14
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este sortarea prin inserție? Cum funcționează? Pseudocod: Intrare: Lista de n elemente Pentru i de la 1 la n-1: Elementul curent = lista[i] j = i...
Liceu > informatica ix
Algoritmi de Sortare – Sortarea prin Selecția Minimului 15
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este sortarea prin selecția minimului? Cum funcționează? Pseudocod: Intrare: Lista de n elemente Pentru i de la 0 la n-1: minIndex = i Pentru j de...
Liceu > informatica ix
Algoritmi de Sortare – Sortarea prin Numărare (Counting Sort) 16
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este sortarea prin numărare? Cum funcționează? Pseudocod: Intrare: Lista de n elemente, valoare_maximă Creează un tablou count de dimensiune valoare_maximă + 1 Initializează count[i] = 0 pentru toate...
Liceu > informatica ix
Algoritmul de Interclasare (Merge Sort) 17
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este interclasarea? Algoritmul Merge Sort: Pseudocod pentru Merge Sort: Funcție mergeSort(lista): Dacă dimensiunea listei <= 1: Returnează lista Împarte lista în două subliste: stânga și...
Liceu > informatica ix
Algoritmi de Căutare – Căutarea Secvențială 18
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este căutarea secvențială? Cum funcționează? Pseudocod: Intrare: vector, dimensiune, valoare_cautata Pentru i de la 0 la dimensiune – 1: Dacă vector[i] == valoare_cautata: Returnează i Returnează...
Liceu > informatica ix
Algoritmi de Căutare – Căutarea Binara 19
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este căutarea binară? Cum funcționează? Pseudocod: Intrare: vector sortat, dimensiune, valoare_cautata Inițializează left = 0, right = dimensiune – 1 Cât timp left <= right: Calculează mid...
Liceu > informatica ix
Analiza Complexității unui Algoritm 20
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este complexitatea unui algoritm? Tipuri de complexitate: Notări comune: 3. Analiza complexității temporale: Pasul 1: Identificarea operațiilor critice Operațiile critice sunt cele care determină timpul total de execuție...
Liceu > informatica ix
Limbajul C++ – Elemente de bază ale limbajului de programare C++ 21
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este C++? Structura de bază a unui program C++ #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << „Salut, lume!” << endl; // Afișare mesaj pe...
Liceu > informatica ix
Limbajul C++ – Tipurile de Date 22
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce sunt tipurile de date? Tipuri fundamentale în C++ 1. Tipuri numerice Tip Descriere Dimensiune tipică (în bytes) Valoare implicită Exemple int Număr întreg 4 0 int x =...
Liceu > informatica ix
Inserarea unei valori într-un vector în C++ 23
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este un vector? Inserarea unei valori într-un vector 1. Principiu: 2. Pași pentru inserare: Pseudocod: Intrare: vector, dimensiune, pozitie, valoare Dacă pozitie < 0 sau pozitie > dimensiune:...
Liceu > informatica ix
Problema Ștergerii unui Element din Vector în C++ 24
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce înseamnă ștergerea unui element dintr-un vector? Ștergerea unui element într-un vector 1. Principiu: 2. Pași pentru ștergere: Pseudocod: Intrare: vector, dimensiune, pozitie Dacă pozitie < 0 sau pozitie...
Liceu > informatica ix
Problema Permutării Circulare la Stânga într-un Vector în C++ 25
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este permutarea circulară la stânga? Pașii algoritmului pentru permutare circulară la stânga Pseudocod: Intrare: vector, dimensiune Stochează vector[0] în temp Pentru i = 1 la dimensiune – 1:...
Liceu > informatica ix
Problema Permutării Circulare la Dreapta într-un Vector în C++ 26
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este permutarea circulară la dreapta? Pașii algoritmului pentru permutare circulară la dreapta Pseudocod: Intrare: vector, dimensiune Stochează vector[dimensiune – 1] în temp Pentru i = dimensiune – 2...
Liceu > informatica ix
Tablouri Bidimensionale (Matrice) în C++ 27
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este un tablou bidimensional? Declararea și inițializarea unei matrice tip_de_date nume[rânduri][coloane]; int mat[2][3] = { {1, 2, 3}, {4, 5, 6} }; int mat[2][3] = {0};...
Liceu > informatica ix
Ștergerea unei linii și a unei coloane dintr-o matrice în C++ 28
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Conceptul de ștergere a unei linii și a unei coloane Pașii algoritmului: Pentru ștergerea unei linii: Pentru ștergerea unei coloane: Pseudocod: Ștergere linie: Pentru i de la linie la...
Liceu > informatica ix
Parcurgerea unei Matrice în Spirală în C++ 29
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce înseamnă parcurgerea în spirală? Algoritmul de parcurgere în spirală Pseudocod: sus = 0, jos = n – 1 stânga = 0, dreapta = m – 1 Cât timp...
Liceu > informatica ix
Afișarea Elementelor unei Matrice în Funcție de Diagonala Principală 30
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este diagonala principală a unei matrice? Algoritmul pentru identificarea poziției elementelor 3. Cod în C++ Exemplu 1: Afișarea elementelor pe diagonala principală #include <iostream> using namespace std; void...
Liceu > informatica ix
Afișarea Elementelor unei Matrice în Funcție de Diagonala Secundară 31
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Ce este diagonala secundară a unei matrice? Algoritmul pentru identificarea poziției elementelor 3. Cod în C++ Exemplu 1: Afișarea elementelor pe diagonala secundară #include <iostream> using namespace std; void...
Liceu > informatica ix
Afișarea Elementelor unei Matrice în Funcție de Zone 32
1. Obiectivele lecției: 2. Conținutul lecției: Definirea zonelor în matrice O matrice pătratică de dimensiune n×nn poate fi împărțită în mai multe zone, în funcție de pozițiile relative ale elementelor față de diagonalele principale și...