S25 – S26 – Tehnologii și Aplicații ale Internetului
Evaluare Sumativă – Tehnologii și Aplicații ale Internetului
Durata: 4 ore
Nivel: Clasa a IX-a
Obiective:
- Verificarea cunoștințelor despre istoria și funcționarea Internetului.
- Evaluarea înțelegerii protocoalelor, adresării și configurării conexiunilor la Internet.
- Aplicarea practică a utilizării browserelor, e-mail-ului, și serviciilor de comunicare online.
- Demonstrarea capacității de organizare, administrare și securizare a comunicațiilor electronice.
Structura Evaluării:
1. Secțiunea teoretică (1 oră)
Elevii vor răspunde la întrebări scurte și vor elabora răspunsuri scrise pentru subiectele teoretice, cuprinzând:
- Istoria Internetului:
- Explică momentul în care a apărut Internetul și cum s-a dezvoltat.
- Precizează rolul protocolului TCP/IP în dezvoltarea Internetului.
- Tehnologii și protocoale:
- Definește DHCP, Adresa IP și DNS.
- Explică rolul unui browser și al protocolului HTTP.
- Ce este un proxy și cum funcționează?
- Servicii și aplicații:
- Ce este WWW și cum diferă de Internet?
- Explică diferența între e-mail și newsgroup.
- Care este rolul FTP și al unui portal în utilizarea Internetului?
- Securitate și etică:
- Explică ce reprezintă criptarea transmisiei și semnătura digitală.
- Cum protejezi un calculator împotriva virușilor și atacurilor prin Internet?
- Precizează 3 reguli importante privind utilizarea legală a facilităților Internetului.
2. Secțiunea practică (3 ore)
Elevii vor realiza activități practice, incluzând:
- Configurarea și utilizarea e-mail-ului (40 min):
- Creează un mesaj în Outlook Express sau alt client de e-mail:
- Subiect: „Propunere pentru un proiect educațional”.
- Conținut: o scurtă prezentare a unui proiect.
- Atașează un fișier (ex. o imagine sau un document).
- Adaugă două adrese fictive din agendă ca destinatari.
- Redirecționează acest mesaj către o altă adresă fictivă.
- Creează un director nou în e-mail pentru mesajele importante și mută mesajul acolo.
- Căutare pe Internet și utilizare într-un referat (50 min):
- Folosește un motor de căutare (ex. Google) pentru a găsi informații despre „Revoluția industrială” (sau altă disciplină studiată).
- Integrează informațiile într-un document Word cu structura:
- Titlu: „Revoluția Industrială”.
- Introducere (4-5 rânduri).
- Două paragrafe despre invenții și impact economic.
- Adaugă un hyperlink către sursa informațiilor.
- Comunicare și colaborare (40 min):
- Simulează o conferință video/audio folosind NetMeeting sau o platformă similară.
- Folosește smileys și acronime în conversație (ex. 😊, LOL).
- Asigură-te că adresarea este politicoasă și respectă regulile conversației online.
- Administrarea și securizarea conexiunii (50 min):
- Configurează setările unui sistem de operare pentru a te conecta la un provider de Internet.
- Explică cum utilizezi un firewall pentru a bloca accesul neautorizat.
- Prezintă pașii pentru criptarea unui mesaj și utilizarea unei semnături digitale.
Criterii de Evaluare:
Secțiunea teoretică (40% din nota finală):
- Corectitudinea și claritatea răspunsurilor teoretice (30%).
- Organizarea ideilor și detalii oferite (10%).
Secțiunea practică (60% din nota finală):
- E-mail (20%): Corectitudinea creării, trimiterii și organizării mesajelor.
- Referatul (15%): Utilizarea informațiilor corecte și redactarea clară.
- Comunicare online (10%): Aplicarea regulilor de chat și politețe.
- Securitate (15%): Corectitudinea configurării și explicațiilor oferite.
Total: 100 puncte.
Rezultate Așteptate:
Elevii vor înțelege și aplica principiile de bază ale utilizării și securizării Internetului, demonstrând o gândire logică, organizare și responsabilitate.